9.2.16

Carol :: Aşk-ı Memnu Aşıkları



Bir süredir orta yaş sınırları dahilinde ikamet eden, varsıl ama zenginliğini bir tüy hafifliğinde taşıyan, görmüş geçirmiş ama asil duruşundan asla taviz vermeyen, güzeller güzeli ama bu özelliğiyle de caka satmayan Carol Hanım (Cate Blanchett) ile gençliğinin henüz başlarında, mevcut yoksulluğunu geride bırakacağından emin, gelecekteki özgür, güzel ve başarılı bir hayatın hayâllerini kuran, geçimini -şimdilik- mağaza tezgâhtarlığıyla sağlayan, güzelliğine bir miktar şirinlik de eklediğinden, görenlerde 'Ay ne tatlı şey' sempatisi uyandıran Therese Hanım'ın (Rooney Mara), hayranlıkla başlayan, aşkla alevlenen, lâkin 'özel' şartlar gereği daha da bi zorlaşan ilişkilerinin öyküsüdür, bu filmde bize anlatılan..  

İçinde yer alma bahtsızlığına uğramış insanları dikizlemekten, suçlamaktan, yargılamaktan ve hatta cezalandırmaktan adeta zevk alan, adına da Toplum denilen 'Zebani Cemiyeti'nin, daha da zorlaştırdığı bu 'özel şartlar', bildiğimiz ya da kolayca tahmin edebileceğimiz şeylerdir..

Carol, bir erkeğin olabileceği kadar 'anlayışlı', bir erkeğin olabileceği kadar da sıkıcı bir zengin kocayla evli ve çocuklu olup, en önemlisi de -bencileyin- erkeklerden değil de kadınlardan hoşlanmaktadır ki bundan daha feci, daha ahlaka mugayir ne olabilir a dostlar!.


Adeta, 'aşk-ı memnu'nun katmerlisi..
Üstelik bir de bu 'menfur olay'ın yaşandığı tarihin, ellili yıllara denk düştüğünü düşünürsek..

"Sizi insan doğduğunuza pişman etmek, her fırsatta aşağılamak, yok saymak, karşı çıktığınızda da yok etmek için icat edilmiş mekanizmaların ağababalarından olan din ve devletin yaşatıldığı her yerden -mümkünse eğer- anında uzayınız", gibi ulvi uyarıların sahibi, Kasımpaşalı o büyük düşünürü saygıyla anıyorum.. anmasına da -şimdilik- o ikiliyi ayrı tutup, aynı tayfadan başka bir belaya girişeyim diyorum..


Yoksul ya da varsıl olmamız, 'hetero' ya da 'homo' olmamız hiç farketmez, yaşantımızın her yerine nüfuz ederek, bize 'normal'in ne olduğunu şüphe bile ettirmeyecek biçimde öğreten, her şeyin belirleyicisi, 'toplum' denen o gücün ve onun en küçük birimi ve de işbirlikçisi olan ailenin -aşılması suç ya da günah olan- kuralları oluşturduğu bir dünyada -tıpkı bizler gibi- yaşamaya mahkûm olanların 'özel görünümlü' genel bir hikâyesidir aslında bu anlatılan..


Biri evli ama yalnız, diğeri fakir ama umutlu, en mühimi de birbirlerini seven, ancak birlikteyken -tam manasıyla- mutlu olabilen ve bu durumdayken, üçüncü şahısların hiçbirine zararı da dokunmayan bu iki insanı durduran o lanet güç, ne sevgisiz, ne saygısız, ne zalimdir yahu!.



Estetik Zevkin Doruklarında

Meselenin özü lezbiyen bir aşk hikâyesi olunca, şu sıralar ilk akla gelen film olan, yönetmen Abdellatif Kechiche'in La vie d'Adèle'i ile Carol'u birleştiren şey, aşkın gücünü, sürecini ve geleceğini -gerçekçi bir biçimde- sorgulamaları olsa gerek; bunun dışında her iki film de, yaşandıkları 'coğrafi' bölge şartlarını ve zamanlarının ruhunu çok iyi yansıtıyorlar..


Öyküsü günümüzde geçen, Abdüllatif Keşiş'in filmindeki, cinselliğe olan fütursuzca yaklaşımı ve kahramanlarının, toplumun muhafazakârlığına, ön yargılarına karşı duruşundaki cesareti ya da pervasızlığı, bir zamanların 'aşırı muhafazakâr' ABD'sinde yazılmış bir romandan çekilen Carol'den beklemek kadar saçma bir şey olamazdı elbet..


Carol misali, yazdığı romanlar, sinemanın önemli senaryo kaynağını oluşturan  kadın yazar Patricia Highsmith'in, bir adı da The Price of Salt olan bu romanını beyaz perdeye taşıyan Todd Haynes, bir önceki 'uzun metraj' filmi olan I'm Not There (2007) adlı şaheserinin kalitesine oldukça yaklaşan bir iş çıkarmış..


Carol, birbirinden güzel iki kadın oyuncunun -tam da filmin konusuna paralel olarak- birbirlerini tamamlayan, birbirleriyle coşan muhteşem performanslarının katkısıyla zenginleşen; usul usul gelişen, hassas dokunuşlu, gayet 'incelikli' üslubu ve kusursuz tekniğiyle de 'estetik zevk'in doruklarında dolaşan bir film..
Kesinlikle izlenesi..




Carol

Yönetmen: Todd Haynes
Senaryo: Phyllis Nagy, Patricia Highsmith (roman)
Oyuncular: Cate Blanchett, Rooney Mara, Sarah Paulson, Kyle Chandler, Jake Lacy 
Yapım: 2015, Birleşik Krallık / ABD, 118'

4 / 5