14.8.08

Der Untergang / Çöküş / Downfall


Film, Hitler'in ölmeden önceki son sekreteri Traudl Junge'nin anılarından yararlanarak, 'Great Dictator'ün son günlerini anlatıyor..

Ruslar'ın Berlin'e yaklaştıkları 1945 baharında, saklandıkları sığınakta savaşın bitmesini bekleyen Hitler ve yakınlarının, dört duvar arasında geçen gergin ve sıkıntılı günleri..

Yenilgiyi kabul edemeyen ve düşmana teslim olmak istemeyen Adolf Hitler, intihar etmeden önce Eva Brown ile evlenir ve birlikte intihar ederler..


Almanların, kendi yakın tarihlerinin en -kanlı karanlık- dönemine 'tarafsızca' bakışlarını yansıtan bu filmi görmemin üzerinden uzun bir süre geçmiş olsa da her düşündüğüm an, adeta içinde benim de bulunduğum travmatik bir tecrübeyi yaşamış gibi hissediyorum..



Filmin böylesine etkileyiciliğini sağlayan en önemli iki unsur, mükemmel oyunculuklar ve tabii ki yönetmen..

'Hitler ve Adamları'nın yaşadığı pek sağlam, ama haliyle de bunaltıcı Führerbunker
içine giren kamera, bitmeyen dehlizlere yöneldiğinde ben de giriverdim, şöyle bir dışarı çıktığında, ben de bir 'nefes' alabildim..

Son tahlilde, kitaplardan az çok bilinen bu 'trajik son', yine de izleyeni derinden etkiliyor..




Yönetmen: Oliver Hirschbiegel
Senaryo: Bernd Eichinger, Joachim Fest (Kitap), Traudl Junge (Kitap), Melissa Müller (Kitap)
Yapım: 2004, Almanya / İtalya
Oyuncular: Bruno Ganz (Adolf Hitler), Alexandra Maria Lara (Traudl Junge)

 /10